Ragam Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Era Masyarakat 5.0

Authors

  • Yuriko Pulung Nugroho Magister Pendidikan Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Hafidz Hafidz Magister Pendidikan Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.53491/jiep.v2i2.1286

Keywords:

Society 5.0, Islamic Religion Education, Learning Media

Abstract

This research aims to describe the variety of digital based Islamic Religion Education’s learning media that used in Society 5.0 era. This research used qualitative method and the type of this research is literature review. This research result conclude that Islamic Religion Education’s learning media that used in Society 5.0 era is quite varies, such as e-learning platform, Islamic education application, immersive technology, social media, e-book, Islamic education game, dan Artificial Intelligence (AI).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anam, S. dkk. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Nilai Islami. PT. Global Eksekutif Teknologi.

Benuf, K. , M., & S., P. E. A. (2019). Metodologi Penelitian Hukum sebagai Instrumen Mengurai Permasalahan Hukum Kontemporer. Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum, 3(2), 2–27.

Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(1), 282–294.

Daradjat, Z. (2004). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Daryanto. (2014). Seri Kuliah Manajemen Pemasaran. PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Fadil, M. I., Fuady, M. N., & Basir, A. (2024). Pendidikan Islam di Era Society 5.0: Dasar dan Tujuan yang Relevan Perspektif Al-Quran Dan Hadis. Qaf, 6(1), 79–102.

Hakim, F., Fadlillah, A., & Rofiq, M. N. (2024). Artificial Intellegence (AI) dan Dampaknya dalam Distorsi Pendidikan Islam. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 129–144.

Ibrahim, M. A., Fauzan, M. L. Y., Raihan, P., Nurhadi, S. N., Setiawan, U., & Destiyani, Y. N. (2019). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. Al-Mirah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 106–113.

Karo-Karo, I. R. S., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM, 7(1), 91–96.

Marissa, H. (2023). Penggunaan Augmented Reality (AR) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus pada Tingkat Sekolah Menengah. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(1), 8–11.

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.

Mahmud, Muchammad Eka. (2019). “E-Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”. Edureligia,, Vol. 3, No. 1, 73-80.

Nata, A. (2011). Metodologi Studi Islam. Rajawali Pers.

Ningsih, E. P. (2024). Implementasi Teknologi Digital dalam Pendidikan: Manfaat dan Hambatan. Edutech Journal, 1(1), 1–8.

Nugraha, D., Rianawati, A. I., & Lestari, S. M. (2022). Pengembangan E-Book “Kingdom of Islamic" Sebagai Media Digital untuk Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3346–3352.

Nurhikmah, A., Madianti, H. P., Azzahra, P. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Game Educandy untuk Meningkatkan Karakter Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(3), 441–451.

Putra, P. H. (2019). Tantangan Pendidikan Islam dalam Menghadapi Society 5.0. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(2), 99–110.

Rahman, A. (2016). Pengaruh Negatif Era Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Remaja (Perspektif Pendidikan Islam. Al-Ishlah: Jurnal Studi Pendidikan, 14(1), 18–35.

Ramayulis. (2008). Ilmu Penddidikan Islam. Kalam Mulia.

Saputra, M., & Murdani. (2023). Society 5.0 sebagai Tantangan terhadap Pendidikan Islam. ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education, 1(2), 132–145.

Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Kulsum, U. (2020). Konstelasi Islam Wasatiyah dan Pancasila Serta Urgensinya dalam Bernegara Perspektif Maqasid al- Shari’ah. Journal of Islamic Civilization, 2(1), 51–60.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas), Pasal 1 Ayat 1., Pasal 1 Ayat 1 (2003).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas), Pasal 3., 3 (2003).

Wahyuningrum, A. N., Rahmahdhani, A. L., Subarkah, A. A., Riera, E., & Salmawati, R. M. (2023). Literasi Matematika dalam Pembelajaran Inovatif. Seminar Nasional FMIPA IKIP PGRI Bojonegoro 2023, 469–473.

Wajiyah, H. (2021). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. PENSA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 97–106.

Windi, G. (2024). Pemanfaatan Game Edukasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 1(1), 259–271.

Zalukhu, A. Z. N., & Butar-Butar, H. A. (2020). Islam dan Studi Agama. At-Tazakki, 5(2), 188–200.

Downloads

Published

2025-01-31