Pemanfaatan Jaringan Internet pada Learning Management System dalam Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.53491/jiep.v2i1.1103Keywords:
Internet Network, Learning Management System, EducationAbstract
The ability to use devices connected to the internet is now an obligation for all educational practitioners. The internet is used, one of the ways, in a learning management system to support synchronous and asynchronous learning. This paper uses a qualitative approach with a literature review type of research. The research focus discusses the use of internet networks in learning; benefits of internet networks in education; learning management system; and efforts to maximize the use of the internet in education. The research results show that the internet can be a source as well as a learning medium; the internet has positive and negative impacts on education; advantages and disadvantages of learning management systems; and to optimize internet use requires involvement from all parties and stakeholders.
Downloads
References
Adri, M. (2008). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Pembelajaran. 22–23.
Agung, S., Ainia, C. Z., Sholikhah, S. Y., & Ulfa, S. M. (2024). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Kontrol Diri Siswa di Sekolah Dasar. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 1(2), 100.
Gafar, & Abdoel. (2008). Penggunaan Internet Sebagai Media Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 8(2), 36–43.
Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan Teknologi Informasi dalam Menciptakan Model Inovasi Pembelajaran (E-learning). Jurnal Al-Ta’dib, 8(1), 117–140.
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Marryono Jamun, Y. (2018). Dampak Teknologi terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54
Marwah, M., Alfian, M., Tuasikal, A. R., Iswandi, K., & Trisnawati, T. (2024). Desain dan Produksi Media Pembelajaran PAI Berbasis Mutimedia Interaktif. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 1(2), 159.
Rahman, D. (2021). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar dan Informasi. Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 9–14.
Sari, R. K. (2021). Penelitian Kepustakaan Dalam Penelitian Pengembangan Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 4(2), 62. https://doi.org/10.35334/borneo_humaniora.v4i2.2249
Sugiyono, S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta.
Widianto, E., Husna, A. A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., & Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Widyantara, V. (2020). Konsep, Penggunaan, Perbandingan, Kelebihan dan Kekurangan Serta Implikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Vokasi Konstruksi Bangunan, 1(1), 1–5.
Yiudhana, A. S. L., & Kusuma, W. A. (2021). Kelebihan dan Kekurangan Learning Management System (LMS) Menggunakan Pendekatan Literatur Review dan User Persona. Jurnal Syntax Admiration, 2(9), 1617–1628.
Yodha, S. A., Abidin, Z., & Adi, E. P. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan E-Learning dalam Mata Kuliah Manajemen Sistem Informasi Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 181–187. https://doi.org/10.17977/um038v2i32019p181
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Atiris Syari'ah, Adibatul Bahiroh Azzahro’
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.