MAKNA PENDIDIKAN TAUHID DALAM BUKU “TUHAN MAHA ASYIK” KARYA SUJIWO TEJO DAN DR. MN. KAMBA

Penulis

  • Muhammad Nur Abdurachman Wahid Institut Ilmu Al Qur’an An Nur Yogyakarta, Indonesia
  • Ahmad Shofiyuddin Ichsan Institut Ilmu Al Qur’an An Nur Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53837/waniambey.v1i2.256

Kata Kunci:

the meaning of tauhid, Islamic education, Tuhan Maha Asyik

Abstrak

The purpose of this study is to find out the meaning of tauhid (monotheistic) education in the book “Tuhan Maha Asyik” by Sujiwo Tejo and Dr. MN. Kamba and know the relevance of the meaning of tauhid in the book “Tuhan Maha Asyik” by Sujiwo Tejo and Dr. MN. Kamba on Islamic Religious Education. This study is library research. As for the data collection technique using documentation methods, while the data analysis technique used is content analysis from Paul Ricoeur's phenomenological hermeneutical analysis. The results of this study can be concluded that this book has the meaning of tauhid education that includes the meaning of tauhid, namely rububiah and uluhiyah. The meaning of tauhid in this book has relevance to several elements found in Islamic Education, namely in accordance with the purpose of Islamic Education which includes the meaning of ketauhidan (monotheism), understanding, appreciation, and practice.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Al-Bustani, F. I. (1986). Munjid Ath-Thullab. Beirut: Dar Al-Masyriqi.

Al-Utsaimin, S. M. (2003). Syarh Tsalatsatil Ushul. Sukoharjo: Al-Qowam.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arrijal, H. (2015). Problem Konsep Monoteisme dalam Agama-Agama Semit. Kalimah, 13(1).

Asmuni, M. Y. (1993). Ilmu Tauhid. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Azwar, S. (2004). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fauzan, S. B. (1998). Kitab Tauhid (Jilid 1). Jakarta: Akafa Press.

Firdaus, R. (2018). Makna Teologi dalam Buku Tuhan Maha Asyik Karya Sujiwo Tejo dan DR. MN. Kamba. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Hardiman, F. B. (2015). Seni Memahami Hermeneutik (dari Schleiermacher sampai Derrida). Yogyakarta: PT. Kanisius.

Ichsan, A. S. (2019). Konstruksi Pendidikan Relasi Kiai dan Santri di Pondok Pesantren Lintang Songo Piyungan Yogyakarta (Sebuah Pendekatan Multidisipliner). Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 199-221.

Khaldun, I. (1986). Muqoddimah (Terj. Ahmadie Thoha). Jakarta: Pustaka Firdaus.

Maunah, B. (2009). Landasan Pendidikan. Yogyakarta: Teras.

Muammar, K. (2013). Islam dan Pluralisme Agama: Memperkukuh Tauhid di Zaman Kekeliruan. Kuala Lumpur: CASIS.

Muzaki, F. M. (2018). Penggunaan Implikatur dalam Percakapan Buku Tuhan Maha Asyik. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nazarudin. (2007). Manajemen Pembelajaran: Implementasi Konsep, Karakteristik, dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum. Yogyakarta: Teras.

Nikmah, F. (2020). Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Buku Tuhan Maha Asyik karya Sujiwo tejo dan DR. MN. Kamba. Surakarta: IAIN Surakarta.

Nurbuko, C., & Achmadi, A. (2010). Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Ricoeur, P. (2014). Teori Interpretasi: Membelah Makna dalam Anatomi Teks. Yogyakarta: Ircisod.

Setiawan, A. (2016). Konsep Pendidikan Tauhid dalam Keluarga: Perspektif Pendidikan Islam. Educasia, 1(2).

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Syafii. (2012). Dari Ilmu Tauhid/Ilmu Kalam ke Teologi: Analisis Epistemologi. Teologia, 23(1).

Taher, Y. R. (2017). Konsep Tauhid Menurut Syaikh Nawawi Al-Bantani. Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, 2(1).

Tejo, S., & Kamba, D. M. (2016). Tuhan Maha Asyik. Tangerang: Imania.

Yamin, A. N. (2004). Taman Mini Ajaran Islam: Alternatif Mempelajari Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zainuddin. (1992). Ilmu Tauhid Lengkap. Jakarta: Rineka Cipta.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2020-12-15

Cara Mengutip

Wahid, M. N. A. ., & Ichsan, A. S. . (2020). MAKNA PENDIDIKAN TAUHID DALAM BUKU “TUHAN MAHA ASYIK” KARYA SUJIWO TEJO DAN DR. MN. KAMBA. Waniambey: Journal of Islamic Education, 1(2), 110-119. https://doi.org/10.53837/waniambey.v1i2.256