Praktikalitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Terintegrasi Islam Dalam Mengembangkan Karakter Positif Siswa Madrasah
DOI:
https://doi.org/10.53491/jiep.v2i1.1083Keywords:
Practicality, LKPD, Islamic integratedAbstract
The subject matter of national education and Islamic education cannot be separated from character education. The research that has been conducted aims to produce teaching materials in the form of Learner Worksheets (LKPD) integrated with Islamic values that are practical to develop students' positive character on the material of enumeration rules. The type of research used is development research (Research and Development / R&D) using the ADDIE model. The instrument in this study is a practicality sheet, namely a teacher response questionnaire. The teaching materials developed obtained a practical level of practicality with an average of 79.625%. Thus, the teaching materials in the form of Islamic values-integrated mathematics LKPD related to enumeration rules material developed are practical to develop positive character of students in class XII SMA/MA.
Downloads
References
Arif, K. M. (2020). HAKIKAT KARAKTER DAN URGENSINYA DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–19. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v3i1.828
Aviola, N., Hayati, S., Pebria, W., Annisa, & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa. KOLONI, 2(2), 195–204.
Cahyadi, M. H., & Noto, M. S. (2023). Desain Bahan Ajar Berbasis Geogebra Pada Kemampuan Pemahaman Matematis Dengan Materi Geometri Transformasi SMK. Euclid, 10(1), 55–75.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42.
Chaq, A. N., & Mahmudin, A. S. (2024). Urgensi Penanaman Nilai Pendidikan Karakter Bagi Generasi Z Di Era 5.0 Dalam Perspektif Al-Quran. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 1(2), 118–130.
Dari, D. W., Imamuddin, M., Husna, I., Fitrah Hanifa Ali, & Arnita. (2024). PERSEPSI SISWA TERHADAP NILAI-NILAI ISLAM DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 1(2), 106–117.
Faizah, N., Febriani, P. I., Elga Saputri, N., & Imamuddin, M. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika Yang Berorientasi Pada Nilai-Nilai Moral. KOLONI, 2(2), 234–241.
Fathurrahman, O. (2019). Kontribusi Pendidikan Karakter dalam Sistem Pendidikan Nasional. Eduprof: Islamic Education Journal, 1(1), 1–28.
Handika, Fajar, D., & Darmiyati, A. (2022). Refleksi Pendidikan Karakter Islam dalam Membentuk Insan Kamil Di Mtsn 4 Karawang. Jurnal Education And Development, 10(1), 379–385.
Hartoyo, A., Nursangaji, A., & Suratman, D. (2019). Pengembangan kompetensi sikap dalam pembelajaran matematika secara holistik bersumber Qur’an. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 10(1), 149–162.
Hikmah, A., Ilmi, A. N., Jannah, M., Lestari, T., Zahra, Z., & Imamuddin, M. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Integrasi Nilai-Nilai Islam Pada Tingkat SMP. KOLONI, 2(2), 213–219.
Imamuddin, M., Antoni Musril, H., & Isnaniah. (2022). Pengembangan Soal Literasi Matematika Terintegrasi Islam Untuk Siswa Madrasah. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1355–1371.
Imamuddin, M., & Isnaniah, I. (2023). Peranan Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika. Kaunia: Integration and Interconnection Islam and Science Journal, 19(1), 15–21.
Kosim, M. (2020). Penguatan pendidikan karakter di era industri 4.0: Optimalisasi pendidikan agama islam di sekolah. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 88–107.
Maarif, S. (2021). Pengembangan bahan ajar matematika berbasis konteks dunia islam pada materi aljabar siswa SMP IT/MTS Kelas VII. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 3(2), 101–111.
Prasetya, B., Tobroni, Cholily, Y. M., & Khozin. (2021). Metode Pendidikan Karakter religius Paling Efektif di Sekolah. Academia Publication.
Rahmi, Y., Wahyuni, C., Safitri, H., Aqsa, A. N., Nasrullah, A., Isnaniah, & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam terhadap Motivasi Belajar Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 4(1), 22–31.
Rifkiana, S. (2021). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Psikologi Transpersonal Islam. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 20(2), 176–185.
Sarah, M., Imamuddin, M., & Aprianto, A. (2024). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam. KOLONI, 3(1), 1–10.
Siddik, H. (2022). Konsep Dasar Pendidikan Islam: Perspektif Al-Quran, Al-Hadis, Filosofis, Yuridis Formal, Psikologis, Dan Sosiologis. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 14(1), 35–51.
Susilo, F., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Kelas 3 Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1919–1929.
Yati, W., & Amini, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Turnamen Di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU, 4(1), 158–167.
Zubaidah, S. (2019). Pendidikan karakter terintegrasi keterampilan abad Ke-21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 1–24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mesi Audina Gifael, M. Imamuddin, Siska Wulandari, Arrahmi Tri Andara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.