Pendampingan Olahan Ikan Bandeng Menjadi Abon Pada Masyarakat Kampung Holtekamp Kota Jayapura
DOI:
https://doi.org/10.53491/numbay.v1i1.756Keywords:
milkfish, shredded fish, social media, holtekamp VillageAbstract
Milkfish is a fish that lives in brackish water and is a type of fish from the Chanidae family which has an elongated, dense, flat and oval shape. Milkfish is usually prepared quite simply, such as boiling and frying. The purpose of writing this article is to describe how the people of Holtekamp village process milkfish into shredded fish so that it has a high selling value which can boost the economy. The method used is Participatory Action Research where students as researchers directly participate in processing milkfish into shredded meat. The result of the assistance provided was how marketing was carried out not only through shops, students introduced the Instagram live broadcast feature as a medium that could be used as a place to promote shredded milkfish from Holtekamp village. However, the lack of manpower to make processed milkfish results in a lack of available shredded stock, so PKK women can only make shredded milkfish according to orders.
Downloads
References
Abriana, A., & Yohannes, E. (2017). Pengolahan Bandeng Presto dan Abon Ikan Bandeng di Kabupaten Maros. Jurnal Dinamika Pengabdian, 3(1), 108-117.
Alsuhendra, A., Ridawati, R. (2017). Pelatihan Pembuatan Kemasan dan Label Makanan bagi Pelaku Usaha Makanan di Desa Jampang, Kecamatan Kemang, Kabupaten Bogor. Sarwahita: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(02), 85-93.
Dadiono, M. S., & Aminin, A. (2021). Peningkatan Keterampilan dan Inovasi Warga Desa Rayunggumuk Kabupaten Lamongan dalam Memanfaatkan Ikan Nila. Jurnal Sitechmas: Hilirisasi Teknologi kepada Masyarakat, 2(2), 75–83.
Dalle, D., et.al. (2021). Analisis Total Volatile Base (TVB) dan Uji Organoleptik Nugget Ikan Dengan Penambahan Kitosan 2,5%. IJCA: Indonesian Journal of Chemical Analysis, 4(1), 1–10.
Fatria, F., et.al. (2019). Pembuatan Abon Udang Dengan Metode Deep Frying dan Pan Frying di Dharma Wanita Kabupaten Banyuasin. Snaptekmas, 1(1), 77-83.
Fiazah, S. N., et.al. (2023). Pemberdayaan Guru SD melalui Participatory Action Research dalam Mengoptimalkan Kompetensi Penelitian. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement Pemberdayaan, 4(1), 135–146.
Gaga, L., et.al. (2022). Pengaruh Lama Pemasakan Terhadap Karakteristik Fisikokimia Abon Ikan Gabus (Channa Striata) Dengan Substitusi Jantung Pisang. Jambura Journal of Food Technology, 4(1), 45–63.
Hanidah, I. I., et.al. (2018). Upaya Peningkatan Nilai Jual "Pindang Cue" Melalui Teknik Pengemasan. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat, 7(1), 14–18.
Nusantari, E., et.al. (2017). Ikan Bandeng Tanpa Duri (Chanos Chanos) sebagai Peluang Bisnis Masyarakat Desa Mootinelo, Kabupaten Gorontalo Utara, Provinsi Gorontalo. Agrokreatif: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 78-87.
Oktoriza, L. A., et.al. (2021). Pemanfaatan Teknologi Fish Machine Separator pada UKM Tahu Bakso Bandeng Desa Batursari. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 132–138.
Panjaitan, H., Telaumbanua, F., & Siswanto, R. I. (2019). Pengolahan Abon Ikan Bandeng Desa Karangcangkring, Kecamatan Dukun, Gresik. Jurnal Karya Pengabdian Dosen Dan Mahasiswa, 3(1), 28–33.
Romadon, A., & Subekti, E. (2011). Teknik Budidaya Ikan Bandeng di Kabupaten Demak. Mediagro : Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 7(2), 19–24.
Saffruddin, S., et.al. (2022). Pengolahan Ikan Nila Menjadi Abon Ikan Dan Kerupuk Tulang Ikan. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 5(1), 103–110.
Situmorang, I. M. B., et.al. (2023). Sosialisasi Pemanfaatan Minyak Kelapa Murni (Virgin Coconut Oil) di Desa Lenggah Sari. JPMI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(2), 275–280.
Sudaryanti, D., Bastomi, M., & Sholehuddin, S. (2022). Peningkatan Penjualan Produk Industri Kreatif Melalui Pelatihan Packaging dan Packing di RW 01 Kelurahan Kedungkandang Kota Malang. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 434–441.
Suleman, D., et.al. (2020). Pembeda Konsumen dalam Memilih Tempat Belanja Offline Vs Online. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 4(2), 275–282.
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari dan Manajemen, 2(2), 271–278.
Yuliani, Y., Septiansyah, A., & Emmawati, A. (2021). Karakteristik Organoleptik dan Kadar Serat Kasar Abon dari Formulasi Daging Ikan Patin dan Jantung Pisang Kepok. Journal of Tropical AgriFood, 3(1), 23–30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Iga Bulan Yunita, Nur Hikma, Muhammad Anwar, Ade Ayu Citra, M. Syukri Nawir, Ade Yamin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
NUMBAY: Jurnal Pengabdian Masyarakat memberikan akses terbuka terhadap siapapun agar informasi dan temuan pada artikel tersebut bermanfaat bagi semua orang. Semua konten artikel dalam jurnal ini dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan.