Pengaruh Kemudahan dan Manfaat Mobile Banking Terhadap Kepuasan Mahasiswa Jurusan Perbankan Syari’ah UIN Sumatera Utara
DOI:
https://doi.org/10.53491/elmudhorib.v3i1.437Keywords:
Influence, Convenience,, Benefit, Satisfaction, Mobile BankingAbstract
Mobile banking services provided by Islamic banks offer various conveniences to satisfy some people with ease of transaction. This study aims to determine partially and simultaneously the convenience and benefits of mobile banking and the influence of the most dominant variables on student satisfaction studying Islamic banking at UIN North Sumatra. This research uses quantitative techniques and literature study. The survey sample consisted of 100 respondents who were undergraduate students at UIN North Sumatra and undergraduate students in Islamic banking who used mobile banking. This data collection model uses a survey. The results showed that (a) the "convenience" and "benefit" variables partially had a positive and significant effect on student satisfaction when using mobile banking, and (b) the "convenience" and "service" and "benefit" variables. This also affects student satisfaction with the use of mobile banking. (C) The variable "Convenience" is the most dominant variable affecting customer satisfaction with the use of mobile banking.
Downloads
References
Afifah, R. (2017). Pengaruh Manfaat, Kemudahan, Kepercayaan Dan Ketersediaan Fitur Terhadap Penggunaan Mobile Banking Bank Syariah Mandiri. 1–182.
Apriyanti, H. W. (2018), "Model Inovasi Produk Perbankan Syariah di Indonesia", Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 9(1), 83–104. https://doi.org/10.21580/economica.2018.9.1.2053
Aritonang, R. Y., & Afifah, I. N. (2021), "Analisis Kepuasan Nasabah Terhadap Layanan M-Banking Pada Pt Bank Sumut Kc Kisaran", Konferensi Nasional Sosial Dan Engineering Politeknik Negeri Medan, 450–458.
Azzahra, D. S., & Ramadhan, Z. (2021), "Jurnal muhammadiyah manajemen bisnis", Debt To Equity Ratio, Price Earning Ratio, Current Ratio, Harga Saham Perusahaan Sub Sektor Telekomunikasi, 2(1), 43–50.
Fernos, J., & Alfadino, M. (2021), "Pengaruh Manfaat, Kepercayaan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Layanan Mobile Banking Pada Pt. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Koto Baru, Dharmasraya", Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta, 16(2), 115–125. https://doi.org/10.37301/jmubh.v16i2.19032
Hadi, S., & Novi, N. (2015), "Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking", Optimum: Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 5(1), 55. https://doi.org/10.12928/optimum.v5i1.7840
Hanso, B. (2016). Pengaruh Manfaat, Kepercayaan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Di Bank Mega Syariah Cabang Palu. 4, 1–23.
Iqbal, Am., Hamid, A., & Mastura. (2019), "Terhadap Keputusan Masyarakat Dalam Memilih Pengaruh Motivasi, Perilaku Dan Pemahaman Bank Syariah Di Aceh Tamiang". Vol. IV, 153–165.
Kambali, M. (2020), "Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Untuk Menggunakan Jasa Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syari’ah Mandiri Gresik)", Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 8(1), 54–61.
KNBS. (2021). Pengaruh Teknologi Dan Kepercayaan Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking Pada Nasabah Bank Syariah Indonesia Kcp Muara Bulian. 6.
M.Baabdullah, A. A. A. N. P. R. H. P. (2019), "Consumer use of mobile banking (M-Banking) in Saudi Arabia: Towards an integrated model", International Journal of Information Management, Volume 44, 38–52. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.09.002
Makmuriyah, A. N., & Vanni, K. M. (2020), "Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Dalam Menggunakan Layanan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri di Kota Semarang)", Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 5(1), 37–44.
Melasari, C., Suroso, A., & Banani, A. (2018), "Pengaruh Kepercayaan, Kegunaan, Kemudahan, Privacy Risk, Time Risk, Dan Financial Risk Terhadap Minat Penggunaan Mobile Banking Bank Muamalat", Performance, 25(1), 11–23.
Museum, M. F. (2019). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Penggunaan Mobile Banking (Studi Empiris Pada Mahasiswa Di Yogyakarta). 45(45), 95–98.
Nisa, F., Rozza, S., & Muchtar, A. M. (2020), "Peran Public Relations, Kepercayaan, Dan Persepsi Kemudahan Dalam Mendorong Minat Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus Pengguna Mobile Banking Bni Syariah Di Kota Depok)", Account, 7(1), 1259–1268. Https://Doi.Org/10.32722/Acc.V7i1.2839
Nurdin, N., Musyawarah, I., Nurfitriani, N., & Jalil, A. (2020), "Pengaruh Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Mahasiswa Perbankan Syariah IAIN Palu)", Jurnal Ilmu Perbankan Dan Keuangan Syariah, 2(1), 87–104. https://doi.org/10.24239/jipsya.v2i1.24.87-104
Oktavia, F., & Kartawinata, B. R. (2020), "Pengaruh Presepsi Kegunaan, Presepsi Kemudahan Dan Resiko Terhadap Minat Pengguna Mobile Banking Bank Nagari Kantor Pusat Padang", E-Proceeding of Management, 7(2), 4103–4114.
Ramayani, Kismawadi, R., & Chalil, R. D. (2020), "Pengaruh Kepercayaan, Keamanan, Manfaat dan Kemudahan Terhadap Penggunaan Mobile Banking", Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 1–16. https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/jim/article/view/2638
Robby, K., & Angery, E. (2021), "Pengaruh Kualitas Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Bjb (Studi Pada Pengguna Bjb Digi Di Kota Bandung) Siti", Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 5(3), 494–512.
Sangadah, khotimatus, & Kartawidjaja, J. (2020), "Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Risiko Dan Kepercayaan Terhadap Penggunaan Layanan Mobile Banking Bank Bni Syariah Kantor Cabang Kota Madiun", Orphanet Journal of Rare Diseases, 21(1), 1–9.
Saptawati, Y. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Keamanan & Manfaat Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Cabang Bulukumba Skripsi Untuk Memenuhi Salah Satu Persyaratan Mencapai Derajat Sarjana S1 Program Studi Manajemen Sekola.
Saputri, D. (2017). Pengaruh kemudahan, daya guna, kenyamanan, kepercayaan terhadap minat nasabah pengguna mobile banking pada PT Bank BRI syariah kantor cabang tanjung karang. Skripsi, 145–146. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/2636
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.